Monday, March 7, 2011

wanagama



"Semua bersiap siaga! Kita akan mulai outbond kita sebentar lagi," kata salah seorang panitia. Kami terus mempersiapkan diri dengan peralatan-perlatan yang perlu. Pakaian ditukar kepada yang lebih sesuai untuk aktiviti lasak. Sedia untuk meneroka dunia luar kota di bumi baru.
~^~
Keistimewaan hutan Wanagama yang terletak di Yogyakarta (Joga istimewa untuk Indonesia) itu menarik perhatian saya. Kenyamanan udara, kesegaran nafas, kebersihan dan keindahan alam semula jadi menjadi bukti kewujudan dan kebesaran Allah. Sambil menikmati itu, saya mengambil peluang merenung penciptaan-penciptaan yang mengesani iman. Istilah mereka disebut tafakkur alam.

Aktiviti outbond terus bermula (rujuk video di atas)~best!

~^~

Sekarang di wilayah maple ini, peluang untuk tafakkur alam itu selalu saja datang. Hanya hati-hati yang keras akan mampu menolaknya. Memang benar, tanda-tanda kekuasaan Allah itu tak dapat dinafikan dan ianya menjadi peluang untuk menambah iman. Teringat petikan dari buku syeikh muntalaq, ar-Raqaiq, (dengan maksud sendiri).....'Jika anda mengatakan terlalu sibuk untuk mencari masa untuk khusus untuk meningkatkan iman, pasti ada satu saat sama ada di waktu pagi, siang, petang dan malam yang boleh digunakan untuk meningkatkan iman ke tahap yang lebih tinggi...' dan jika saat itu datang, sambutlah dengan segera kerana mungkin hanya ketika itu saat itu datang.

~^~
Semoga kita diberi kekuatan dan sentiasa bersedia. waa'iddu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin