Friday, December 9, 2011

nota harmoni

Awal tahun ini, ketika rehlah bersama keluarga besar di Kanada, saya diminta untuk memberi tazkirah. Ketika itu musim bunga. Ini merupakan rehlah pertama sejak menjejak kaki di negeri ini.


Sambil duduk di tepi air terjun Webster yang dingin, kami berkumpul, merenung jauh ke dalam diri.

Webster's Fall, Hamilton [gambar lagi] ini bukan gambar google :-)

Saya kongsikan, catatan tazkirah tersebut.

~*~
Thabrani dan Ibnu Abu Hatim mengetengahkan dari Ibnu Abbas, katanya, "Orang-orang Quraisy datang menemui orang-orang Yahudi, tanya mereka, 'Bukti-bukti apakah yang dibawa oleh Musa kepada tuan-tuan?' Jawab mereka, 'Tongkatnya dan tangannya yang putih bagi mata yang memandang.' Kemudian mereka datangi lagi orang-orang Nasrani, lalu menanyakan, 'Apa mukjizat Isa?' Jawab mereka, 'Menyembuhkan orang yang buta sejak lahirnya, orang yang berpenyakit kusta bahkan menghidupkan orang yang telah mati.' Setelah itu mereka menjumpai Nabi saw., kata mereka, 'Mohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami agar Shafa ini dijadikannya sebagai bukit emas.' Maka Nabi pun memohon kepada Tuhannya, lalu diturunkan-Nyalah ayat, 'Sesungguhnya pada penciptaan langit dan bumi...' (Q.S. Ali Imran 190). Maka hendaklah mereka merenungkannya!"

Al-Quran 2:190-194

  • Seluruh alam ini adalah ‘kitab terbuka’ yang dalamnya mengandungi tanda-tanda dan bukti keyakinan (‘aqidah)
  • Alam ini menjadi tanda bahawa di sebalik alam syahadah ini, ada alam lain di mana penanggungjawaban dan ganjaran akan diputuskan. (4 musim, mati tumbuh tumbuhan)
  • Hanya mereka yang faham akan dapat melihat dan menghargai, iaitu mereka yang melalui kehidupan tanpa mata dan minda yang tertutup.
  • Ingat Allah ketika duduk, bangun etc…setiap masa ada saat yang boleh ingatkan kita kepada Allah
  • Alam menjadi tanda kewujudan Sang Pencipta, Allah. Aturan ekosistem yang indah mengajar kita bahawa kita perlu bergerak sekali dengan alam
            o Alam tidak melanggar sistem Allah. Alam semua ikut aturan. Tetapi adakah kita? Kita yang ganjil sebenarnya, majoriti ikut sistem Allah..
  • Tengok air dan batu-beza sifat-tapi bergerak bersama membemtuk suasana harmoni, tenang. Latar belakang kita mungkin berbeza. Potensi kita pasti berbeza. Perlu ada sesuatu yang menyatukannya.
  • Bumi ini, Allah akan wariskan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Apa sumbangan yang telah kita berikan?
                o Bukan tanah yang menjadi persoalan, tetapi manusia yang menghuni.
                o Yatsrib takkan jadi Madinah Munwarrah tanpa muhajirin dan ansar yang menghuni.
                o Tapi bumi yang kita pijak, bukan kebetulan Allah wujudkan di situ. Ada tanggungjawab yang
                   perlu dimainkan.

9 comments:

AmirSyafiq said...

subhanallah, lawanya..

bwk balik sket air dia ke mesia, pos ke, hehe..

(ceeh, komen langsung x menggambil ibroh..)

Abdullah Munir said...

ok.nak berapa ml?

AmirSyafiq said...

haha, munir layan jek..

[amirS] blog anta nih best neer, qowiyan syadidan. tp knp x ramai org komen ek..? (postpost anta buat org speechless kot ;p)

Abdullah Munir said...

Kalau ada komen, alhamdulillah.
Kalau xde komen alhamdulillah..

Apa yg ditulis adalah utk diri sendiri juga..bila2 masa nnt..akantgk balik tulisan diri sendiri...sbg renungan

AmirSyafiq said...

ya, betul tu, sgt setuju..

apa yg kita tulis, atau apa yg kita bg (tzkrh, pngisian, etc..) adalah@akhirnya berbalik untuk diri kita juga

mengisi (selalu) adalah antara method agar kita tidak lupa..

so, record-lah pengisianpengisian kita agar adanya inovasi (perbaiki diri..)

^^,")

Abdullah Munir said...

mir..nk recording talk/penyampaian/tazkirah nta...

AmirSyafiq said...

(ah, sudahh..)

haha, ada satu kt fb. tgu ah nnt ana dh boleh bukak fb ana share dgn anta iA..

Abdullah Munir said...

bila habis latihan menahan diri dr fb tu? tak sabar2 nk dgr.

AmirSyafiq said...

sebulan neer, tgu..
masih menghitung hari

[amirS] haha, ana rasa ini blogpost anta yg paling byk komennya ;p

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin