Sunday, May 31, 2009

GELISAH

Andai yang memegang kebijakan
adalah 'Utsman ibn 'Affan
dan yang mengkritiknya adalah
Abu Dzarr Al Ghiffari
kitapun masih berhak untuk khawatir

maka jika mereka bukanlah keduanya
perasaan apalagi yang tersisa?

ya Allah, izinkan kami untuk gelisah
jika itulah yang bermanfaat
maka buatlah kami berhenti di titik itu
di situ saja

dengan mengesakanMu dalam harap
kerana kami makin tahu
berharap pada manusia,
pada sosok maupun kelompok
atau menggantungkan diri pada mereka
adalah luka bagi iman kami
juga kekecewaan yang kadang bertubi

dengan mengesakanMu sebagai pemilik da'wah ini
lalu kami terus melangkah tanpa henti
mentarbiyah ummat ini
memperbanyak yang putih dalam jama'ah ini
agar Engkau bersihkan yang hitam dengannya
atau setidaknya, menjadikan yang hitam itu
bagai najis yang tak menodai dua qullah


ahh..
kerana tak ada lagi di antara kami
yang sebaik Musa
atau sejahat Fir'aun
maka izinkan kami belajar kesantunan
qaulan layyinan
agar saudara yang kami cintai
tak sakit hati, atau hilang harga diri

saat kami menyampaikan cinta dalam nasehat


ahh..
kerana tak ada lagi di antara kami
yang sebaik Musa
atau sejahat Fir'aun
kurniakan pada kami kepekaan
agar saudara kami tak perlu berteriak
saat menyampaikan cinta dalam nasihatnya
tapi cukup dengan isyarat mata
raut muka
atau bisik kecil yang menggetarkan. .


-Salim A. Fillah-

http://www.fillah.co.cc/



New Email addresses available on Yahoo!
Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
Hurry before someone else does!

Wednesday, May 27, 2009

Majlis Ilmu Kembali Lagi..Ayo!

Assalamualaikum. .. sidang pembaca Ihwah & Akhwat
terSENTUH kah jiwa kita sejenak bila meninsafi diri ini??
Bila memikirkan jiwa yang sentiasa DAHAGAkan... nikmat "ILMU"..yang menjadi teguran,
tetapi... ilmu tersebut adakah cukup menjadi bekalan kita??
Bila terBAYANGkan amal-amal kita sebelum, sekarang n akan datang,
adakah diterima??.. adakah isu ini perlu diKETENGAHkan??
dan atas dasar apakah amalan, pekerjaan kita diterima??
bagi menjawab persoalan:-
"NIATlah" menjadi jawapan bagi persoalan tersebut...
Majlis Ilmu(MI) datang kembali bagi membincangkan hadis no.1....

MAJLIS ILMU:-
Topik Perbincangn : "hadis no.1 ~NIAT~"
TARIKH : 28 MEI 20O9
MASA : 8.45PM (MALAM)
TERBUKA : terbuka pada sesiapa(ajak kawan2)
TEMPAT : Pejbat JIM
(Sebarang masalah? rujuk:
-kak hajar :0136245197
-abg umayr(youp): 0197311209

penyampai : ~RAHSIA~ (mngkin orang yang kita idamkan :) ~

objektif:
-hijrah kita (jasad & ruh??), ruh,sEmAngat tersebut, perlu dihalakan kemana??kemana? ?
-definisi niat dlm hidup kita,adakah sekadar bbrapa aspek (apa kesan amal tanpa niat,sedangkan kita mengharapkan yg baik seumur hidup, b0leh kah niatnya sekali, seperti berpuasa di bln Ramadhan, hanya niat sekali pd awal ramdhan(ada ke)??, blh ke dah buat sesuatu, baru niat selepas tu??...JOm terjah!!
-kepentingan niat tersebut(adakah itu specialnya "kita", orng kafir ada ke??)J0m kenCAng...
-lagi2 cabaran dalam IPT, peKERJAAN sekarang

-MaSiH aDa WaKtU_


Selama matahari bersinar..

Selama itu kan terus berjuang..

Abdullah Munir bin Mohd Aizaini

X-Gen SMI Hidayah
Islam is Our Future


" Dan hendaklah (ada) di antara kalian umat yang menyerukan pada kebaikan, memerintahkan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Dan mereka itulah orang-orang yang berjaya" (3:104)



New Email names for you!
Get the Email name you've always wanted on the new @ymail and @rocketmail.
Hurry before someone else does!

Sunday, May 24, 2009

Agen

"Sering kita dengar, majunya suatu bangsa itu kerana pemuda dan hancurnya suatu bangsa juga kerana pemuda. Ya, kerana di tangan pemudalah tongkat keutuhan kepemimpinan berikutnya akan diwariskan. Sebagai pemuda penerus bangsa harus sedia menghadapi kehidupan yang lebih mencabar."


Tuesday, May 19, 2009

Laskar Pelangi Real..

Setelah selesai menonton filem Laskar Pelangi dan membaca bukunya(agak pening literasinya), satu imbasan melintasi ruang fikiran saya. Seolah-olah pernah berjumpa dengan mereka yang senasib dengan kanak-kanak dalam filem tersebut.

Ya, memang pernah berjumpa mereka bukan di Belitong tetapi di Bantar Gerbang. Saya jumpa mereka ketika pengembaraan ke bumi Jawa. Bantar Gerbang merupakan sebuah pusat pelupusan sampah di Bekasi. Berhampiran dengan Jakarta. Pusat pelupusan ini merupakan yang terbesar di kawasan tersebut. Cuba bayangkan anda sedang berjalan di antara dua bukit yang hijau. Anda menyangka bukit tersebut adalah indah. Namun, apabila diberitahu, rupa-rupanya bukit tersebut merupakan timbunan sampah yang ditumbuhi rumput menghijau.

Pendidikan. Di situ terdapat sebuah sekolah gratis(free) yang didirikan dengan duit infaq orang ramai. Rata-rata daripada mereka yang bersekolah di situ merupakan anak pemulung(orang yang mencari sampah kemudian menjualnya untuk menyara hidup). Bahkan kanak-kanak itu sendiri merupakan pemulung part-timer. Hari ini mereka bersekolah. Esok mereka memulung.

Kisah pendirian sekolah tersebut amat unik..Begitu juga dengan perjuangan 'pengasas' sekolah tersebut. Kisah ini pada pandangan saya amat heroic. Kerana 'Real' dan 'Feel' yang saya dapat. Bagaimana kanak-kanak itu menumbuhkan cita-cita dalam diri mereka...?InsyaAllah saya akan kisahkan di lain waktu.

Di bawah ini merupakan gambar2 yang sembat saya dan kawan2 saya rakamkan..

Tuesday, May 12, 2009

Hadiah hari guru?

Assalamualaikum,
Hari Guru semakin hampir....tentu anda sedang memikirkan apakah hadiah yang terbaik untuk diberikan kepada guru2 kesayangan anda...

Ingingkan 'button badge' khas sempena hari guru?
RM3.00 satu

Hubungi saya, deening17@yahoo.com, 0137433530
Tempahan minimum 100pc. Boleh dibincangkan...
Tempahan terakhir, Khamis 14 Mei 2009, 10pagi
p.s-kemungkinan dapat selepas tarikh 16 Mei..

Monday, May 11, 2009

Semangat Si Cilik..

Sukan Rangkaian Tadika Iman 2009

Alhamdulillah pada 10 Mei 09 yang lepas Sukan Rankaian Tadika Iman zon selatan telah berjaya diadakan(mcm ayat berita). Ramai yang datang, peserta kurang lebih 850 org, belum campur parent.

Program bermula dengan perasmian oleh Puan Mahayati (CEO Iman ELC..ada ke?). Kemudian doa dan Ikrar yang dilantunkan sendiri oleh pelajar Tadika Iman..semangat bangat deh Mujahid/ah kecil ni..Seterusnya acara warming up..first2 stretching pastu ingatkan dah habis..tetiba terdengar bunyi yang familiar...Happy Chicky...meriah sungguh dak2 kanak2 ini men'dance chicky'..

Peserta tgh ber'happy chicky'

Seterusnya, bermulalah acara2....geli hati melihat telatah adik2 ni bersukan...tapi yang dikagumi ialah semangat mereka untuk mencapai satu misi..Ya, alangkah bagus sekiranya semangat itu ada pada kita utk mencapai satu misi..paling penting misi hidup kita..ke mana?utk apa?

Apa itu misi kita? Kan sudah jelas dalam referens kita..(2:30)...Khalifah...(Dzariyaat:56)..mengabdikan diri...

Dengan melihat semangat si kecil..mampu diterjemah menjadi gerak gergasi...


Tasnim Tekun.Gigih.Semangat.-acara 'Titisan Kasih'

p.s/nk sgt tengok sukan tadika sejak dulu...

Saturday, May 2, 2009

Jom Meriahkan!!

Dan kemenangan itu...

Dan bila Allah menghendaki kemenangan itu tiba...

dan pasca kemenangan itu yang lebih penting..

p.s-took it from Abg Moja's blog..http://ibnhasan.blogspot.com/2009/05/debat-interschool-tahniah-hidayah.html

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin