Sejarah : Kenapa Perlu?


Alhamdulillah, pada hari Jumaat lepas ana sempat menghadiri Ceramah yang disampaikan oleh Dr Hafidzi (Penulis Jejak Risalah di Nusantara). Syukur kerana tak sangka dapat dengar talk beliau.

Pagi tu, ana ke sek seperti biasa ada urusan yang perlu diselesaikan a.k.a jumpa adik2. Ada la seorang ikhwah bgtahu yg pd pukul sepuluh nanti ada 'talk on history'. Rancangan awal untuk pulang pada 9.30 terpaksa ditangguhkan demi mencari ilmu..So, ana ke 'talk tersebut'

Dengar cerita, talk ini bertujuan untuk menaikkan semangat serta minat pelajar SMIH untuk mempelajari sejarah bukan sebagai mata pelajaran semata, tetapi sebagai pelajaran hidup..

Sebagai sharing, ana tuliskan beberapa point penting:

Apa itu Sejarah?

-berasal dari perkataan syajarotun (pohon). Ertinya sejarah menjalar sehinggalah kepada kita dan kita mempunyai hubung kait yang rapat dengan sejarah.
-sejarah bukan nostalgia.

Sifat-sifat sejarah :
1. Sunnatullah
2.Neutral
3. Satu kitaran (cycle)

Satu kata-kata menarik yg ana dapat " Tamadun mati kerana membunuh diri sedniri bukan kerana dibunuh"
Apa erti sejarah bg seorang muslim?

Jihad yang dilakukan di Tanah Melayu dahulu adalah Jihad Internasional (jihad ummah). Cth: Tok Janggut brjuang di Kelantan bukan kerana tidak bersetuju dgn cukai dll semata, tetapi plg utama kerana menyahut seruan khalifah yg menyeru utk membebaskan tnh masing2 drpd penjajahan British..Ketika Melaka diserang Portugis, bukan hanya tentera Melaka yg melawannya, tetapi mendapat bantuan dr kerajaan Demak, Sulu, Pasai, Turki, Sri Lanka dll negara Islam.

-Kita belajar sejarah untuk memartabatkan Ummah.
-Yg penting bukan tarikh atau tempat sesuatu itu berlaku, tetapi pengajaran yg dpt diambil drpdnya. Itulah sebabnya al-Quran tak menyebut tarikh atau tempat sesuatu kisah itu berlaku spt kisah ashabul ukhdud/kahfi, kisah2 nabi. Kerana Allah inginkan kita mengambil pelajaran.

Oleh itu ikhwah akhwat sekalain, jom belajar SEJARAH...jgn kita mengulangi kesilapan kita berulang kali...

sekian
ws

p.s-rajin-rajinla dtg sek, ilmu byk deh...

Comments

sejarah itu seronok.
malangnye, ramai kwn2 ana x pay attention time ni.
ana mmg x hadir ceramah ni.
sbb ade match mssd.
sedih mengr cite yg ramai pelajar
amik lewa je dgn ceramah ni.

Popular posts from this blog

kamu siapa?