kerana ia tumbuh berganda

Dari universiti, bergegas menaiki bas~
~^~
Malam tadi masjid di kawasan rumah saya menganjurkan majlis amal untuk mengumpul dana pembangunan masjid. Rujuk sini [amacanada.org]. Masih banyak yang diperlukan untuk merealisasikan mimpi masyarakat setempat sejak 16 tahun dulu. Alhamdulillah, wujud insan-insan dermawan berusaha mencontohi Abd Rahman Auf. Puluhan ribu disumbangkan oleh individu yang diberi kurnia. fastabiquul khairat. Majlis dimulai dengan bacaan ayat al-quran oleh qari. Ayat yang dibaca 2:261. Siapa tak mahu gandaan seperti itu. Semoga masjid ini menjadi titik tolak baru kepada tarbiyah umat sini.

Suasana ini mengingatkan saya kepada 'malam badar' yang menjadi acara tahunan di sekolah hidayah. Teringat juga seruan-seruan infaq...Palestin..Iraq...Sekolah...Pakistan...dakwah...tarbiyah....kadang terasa berat untuk mengeluarkan padahal cepat saja dikeluarkan untuk tujuan-tujuan kurang penting.
~^~
Kelmarin ada seorang akh pesan...dalam sembang-sembang kopi....elaun yang kita dapat ada amanah....bukan semua milik kita...ada bahagian orang lain dalamnya....wajib untuk ditunaikan~

Satu rangkap oleh M. Lili Nur Aulia dalam karya 'Beginilah Dakwah Mengajarkan Kami' - tak nak ke kita jadi seperti mereka yang telah berjuang sebelum kita. Jika sekian itu yang dikorbankan untuk kita dan ganjaran yang mereka dapat..subhanallah...takkan kita tak nak.

[munir] jangan lupa mereka yang menjadi sebahagian daripada kita sekarang..meskipun hanya dengan membuka suis lampu untuk kita.

Comments

Popular posts from this blog

kamu siapa?